måndag 20 oktober 2014




Med hjälp av den här uppgiften kommer vi att jobba med följande långsiktiga mål...

  • Att formge och framställa föremål i olika material med hjälp av lämpliga redskap, verktyg och hantverkstekniker
  • Att välja och motivera tillvägagångssätt i slöjdarbetet utifrån syftet med arbetet och utifrån kvalitets- och miljöaspekten
  • Att analysera och värdera slöjdprocesser och resultat med hjälp av slöjdspecifika begrepp

...och dessa centrala innehåll....

  • Metall, trä och textil, deras kombinationsmöjligheter med varandra och med andra material, till exempel nyproducerade och återanvända material.
  • Handverktyg, redskap och maskiner hur de benämns och hur de används på ett säkert och ändamålsenligt sätt.
  • Två- och tredimensionella skisser, modeller, mönster och arbetsbeskrivningar och hur de kan läsas, följas och kopplas till matematiska beräkningar.
  • Slöjdarbetets olika delar: idéutveckling, överväganden, framställning och värdering och hur delarna i arbetsprocessen samverkar och påverkar resultatet.
  • Dokumentation i ord och bild av arbetsprocessen och resultatet.
  • Arkitektur, konst och design som inspirationskällor och förebilder vid bearbetning av egna idéer.
  • Egen formgivning av olika material, färger och former.
  • Olika material och hur de produceras utifrån ett hållbarhetsperspektiv 

... och du kommer att bedömas utifrån de här kunskapskraven...

  • Du kommer att få formge och framställa föremål utifrån instruktioner och egna initiativ
  • Du kommer att använda handredskap och maskiner på ett säkert och ändamålsenligt sätt
  • Du motiverar dina val av material utifrån kvalité- och miljöaspekter
  • Du kan utveckla idéer med hjälp av erbjudet inspirationsmaterial och/eller sådant som du själv sökt upp
  • Du kommer att få utveckla hur du skriver omdömen om arbetsprocessen


(Här kan du se hela kursplanen)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar